Tuesday, February 9, 2010

Kari Kepala Ikan La sgt kan..

Jom wat kari kepala ikan la sangat versi sukahatik emo watashi la....

memula..
.musti la korang sediakan bahan dulu..seperti ikan isi kappe..kepala ikan yg besar-besar la..
takkan korang nak amik kepala ikan bilis kot..watashi karate kang..

potong2..cuci bersih2..rendam jap dlm air asam-jgn tanya nape..watashi ikut je arwah mak watashi..

pastu..korang cari la sayuran sampingan yg korang nk lontar jauh dlm periuk kari tu..utk sesi ni watashi cuma dapat bendi dan tomato saja..-potong sukahati korang jugak..


utk menumis plak ye adik2 abg2 akak2..
korang amik la bawang merah,bawang putih dan halia (ni watashi punya hati cinta bangat sama halia..kalo leh semua nak halia..halia itu sexy okeh!)

biasanya ada org mayang halus jek..ada yg rajin skit blender.. tp watashi mmg suka menyusahkan diri sendiri...so watashi akan cincang dengan penuh perasaaan geram (kalo tgh marah lg halus watashi chop!chop!chop!-berangan tgh cincang org yg watashi tk puas hati.ahahah)

tak lupa juga..halba campur dengan daun kari..
*halia tu tabley cincang,.kalo tak,tak terasa la kan kesexyan nya *pangg diri sendiri
DAN JUGA Curry powder la...waatshi suka bancuh skit dlm air kasi pekat2..

kalo arwah tok waatshi ada...kalo dia cakap nk wat kari je..semua cucu2 bersepah lari sbb takut kena giling...so leh la korang faham kenapa watashi tgn tough cani?
*tipuuu..tipuuu alasan....ahahahaha


semua bahan siap..hape lagi..tuang minyak dlm periuk
TUMIS!

::nampak sgt watashi gelojoh nk tumis..weyhh..munyak kurang panas weyh!::

::kasi comolot mesra dulu bahan tumisan tuh...
then masukkanlah bancuhan serbuk kari td

::tumis kasi pecah peluh minyak ye kanak-kanak..

dah agak okey skit..
korang tambah air dengan skit2..
korang cover ayu la kan..jgn la kasi cair sgt...

pastu masukkan la garam secukup rasa dengan sesuka hati..
dan perasa tambahan seperti ajinomoto kalo korang tak sayang rambut korang
*betul ke org kata mkn byk ajinomoto nnt botak??

then,..masukkan isi ikan dengan air asam secukup kuah yg korang nak
kalo tak..korang taruk je asam keping mcm watashi
terasala sophisicated skit kan..ahahaha
ye..watashi tau tade kena mengena pun..

perlahan kan api...
masukkan isi ikan bersama bendi
tutup periuk dgn tudung periuk(takkan tudung Ekin)
tggu 10-15mins bergantung pd ketebalan isi ikan

cukup masa,amik sudu..
ceduk and rasa kesedapan kari kepala ikan korang..
memana kurang tu..tambah sendiri..-takkan nk tggu watashi..
kalo dah rasa semua ngam-ngam choyyyy..
tutup api..baru la masuukkan tomato


motif tamo masukkan tomato awal sbb takut masam sgt arr..
plak tu..kalo overcook kang dah taknampak tomato..
lebih baik korang blender je tomato tuh dr awal kan..hiksss

owh..kalo korang perasan gak..
watashi masukkan garam awal kan??
sebabnya..watashi nak rasakan garam tu dalam isi ikan..
plak tu..watashi ni jenis tukang masak yg ganass..
kalo garam letak last2..
mahu hancur isi ikan tu watashi kaco utk sebatikan..
ahahahaha

satu lg plak..
watashi tak masukkan santan kan??
ni semua sebab umi watashi ..
tabley mkn santan
so..start bulan mac 2009

kalo watashi masak nasi lemak ke..
masak lemak cili api ke..kari ke..mmg tade santan okeh
so sesama la kita mkn tanpa santan ye umi..

memula rasa mcm tak biasa sgt la kan.
tp lelama rasa cam biasa jek
pk panjang ok..

nak sedap sekejap ke..nak sedap lelama??
ha..piley,,,

len macam plak slogan atas
cesss

7 comments:

Hazzy Ishak said...

nasi panas nasi panas...

Mr PenyuBiru said...

damm..aku dah terbau kari kepala ikan mamak dah.adeh! lapor nasik..lapor nasik..

puterikurekure said...

aippp!
tetiba rasa macam entri masak2 bertukar kepada 18sx.
hahahaha!

cam mana masak lemak tak bubuh santan? ganti susu cair ke?

kite masak kari memang tak bubuh santan. feeling mamak sket. hehehe~

Super Nia Hana said...

hazzy
ekekeekek..hazz masak..watashi tak ske masak nasi

penyu
coll 991...sila rescue en penyuuu

intan
tak letak santan gak??
cayalah!!

masak lemak tu mmg tak letak santan..tak ganti hape pun yunk

Lifesaver said...

ko tak lama lagi boleh jadi chef!

Redbloodsnow said...

whoaaaa...look nangis weh babe!!! pandai nah bini king nih masak :)

Super Nia Hana said...

LS
watashi dah jadi Chef tanpa rela semenjak darjah 4 weyhhh


Zie
pandai yg mana watashi ske makan jek
hiksss

Tik Tok Tik Tok

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Muahahah...Super Hana the writer