Wednesday, August 13, 2014

Belajar Solat: Niat Sembahyang 5 waktu ( Rumi dan Jawi) ,Solat Aidilfitri,Solat Jumaat & Solat Aidil Adha

Panduan untuk yg cari bahasa rumi utk lafaz niat solat.
sebutan make sure ada tuan guru yang perbetulkan sebutan
watashi risau salah maksud plak :) 
NIAT SEMBAHYANG SUBUH

Bacaan dalam bahasa rumi:- 
Usalli fardhaz subhi raka'ataini (*sila rujuk) ada an lillahi ta'ala
 
Maksudnya:Sahaja aku sembahyang fardhu subuh dua rakaat (*Sila rujuk) tunai kerana Allah Ta'ala.
Rujukan:-
* tambahkan makmuman (mengikut imam), jika sembahyang berjemaah
NIAT SEMBAHYANG ZOHOR

 
 
Bacaan dalam bahasa rumi:- 
Usalli fardhaz zuhri arba'a raka'atin (*Sila rujuk) ada an lillahi ta'ala
Maksudnya:Sahaja aku sembahyang fardhu zohor empat rakaat (*Sila rujuk)tunai kerana Allah Ta'ala.
Rujukan:-
* tambahkan makmuman (mengikut imam), jika sembahyang berjemaah.
NIAT SEMBAHYANG ASAR
 
 

Bacaan dalam bahasa rumi:- 

Usalli fardhaz asri arba'a raka'atin (*Sila rujuk) adaan lillahi ta'ala
 

Maksudnya:Sahaja aku sembahyang fardhu asar empat rakaat (*Sila rujuk) tunai kerana Allah Ta'ala.
Rujukan:-
* tambahkan makmuman (mengikut imam), jika sembahyang berjemaah.
NIAT SEMBAHYANG MAGHRIB

 
 

Bacaan dalam bahasa rumi:- 

Usalli fardhaz maghribi thalatha raka'atin (*Sila rujuk) adaan lillahi ta'ala
 

Ertinya:Sahaja aku sembahyang fardhu maghrib tiga rakaat (*Sila rujuk)tunai kerana Allah Ta'ala.
Rujukan:-
* tambahkan makmuman (mengikut imam), jika sembahyang berjemaah.
NIAT SEMBAHYANG ISYAK
 
 

Bacaan dalam bahasa rumi:- 

Usalli fardhaz 'isya'i arba'a raka'atin (*Sila rujuk) ada an lillahi ta'ala

 

Maksudnya:Sahaja aku sembahyang fardhu 'isyak empat rakaat (*Sila rujuk)tunai kerana Allah Ta'ala.
Rujukan:-
* tambahkan makmuman (mengikut imam), jika sembahyang berjemaah
Solat Juma'at


Usalli fardhal jumu'ati rak'ataini ada-an makmuman lillahi ta'ala.
ertinya : Sengaja aku sembahyang fardhu juma'at dua raka'at tunai menjadi makmum kerana ALLAH ta'ala.


Solat Hari Raya Aidilfitri


Usalli sunnatan li 'idil-fitri rak'ataini makmuman lillahi ta'ala.
ertinya : Sengaja aku sembahyang sunat hari raya fitrah dua raka'at tunai menjadi makmum kerana ALLAH ta'ala. 


Solat Hari Raya Korban

Usalli sunnatan li 'idil adh-ha rak'ataini makmuman lillahi ta'ala.
ertinya : Sengaja aku sembahyang sunat hari raya kurban dua raka'at tunai menjadi makmum kerana ALLAH ta'ala.

No comments:

Tik Tok Tik Tok

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Muahahah...Super Hana the writer