Friday, February 3, 2012

Perkara Yang BAik Biarlah Berterusan Kan?


Nabi s.a.w bersabda: "Apabila tiba hari Jumaat, ada pada tiap-tiap pintu masjid - Malaikat yang ditugaskan menulis orang yang datang sembahyang Jumaat seorang demi seorang; kemudian apabila imam duduk di atas mimbar, Malaikat-malaikat itu melipat lembaran-lembaran surat yang ditulisnya serta mereka datang mendengar khutbah."

Huraian
Pengajaran hadith:
i) Allah S.W.T telah melantik malaikat-malaikat yang khusus bagi mencatat kedatangan sidang jemaah mengikut tertib dan susunannya mulai dari awal waktu hingga tiba masa imam naik ke mimbar membaca khutbah.
ii) Kehadiran lebih awal untuk mengerjakan solat Jumaat adalah sangat-sangat diutamakan di dalam Islam. Oleh itu amat besarlah kerugian bagi orang yang terlewat (terlepas) daripada waktu catatan malaikat tersebut.


Moral Of The Story
Datang awal masa solat jumaat(before imam yg baca khutbah naik mimbar) so that Malaikat sempat catit nama korang, wahai lelaki.

catatan tu nak dibawa sampai kubur ye.

pasni agak agak nampak imam nak masuk masjid tu,berlarian lah kamu ye...setiap langkah ke masjid juga dikira pahala..wah..Indahnya ISlam~

No comments:

Tik Tok Tik Tok

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Muahahah...Super Hana the writer