Thursday, February 2, 2012

ISNIN,KHAMIS dan JUMAAT Sajer



okeyhh.. disebabkan watashi ni selalu je hari selasa or sabtu baru tergedik gedik nak potong kuku arissa,sini watahsi tepekkan kenapa tak boleh potong kuku selain hari ISNIN,KHAMIS DAN JUMAAT

bukak mata and minda luas luas ye watashi!

Hari Memotong Kuku & Hikmahnya...

Hari Sabtu : nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penykit

Hari Ahad : nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kepadanya kemiskinan

Hari Isnin : nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sihat

Hari Selasa : nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk kepadanya penyakit

Hari Rabu : nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan

Hari Khamis : nescaya
keluar daripadanya gila dan masuk kepad
anya sembuh dari penyakit

Hari Jumaat : nescaya
keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah SWT

Cara-cara memotong kuku mengikut agama Islam ...

Sunat Cara Memotong Kuku
- bermula dengan jari kanan keseluruhannya daripada jari telunjuk hingga jari kelingking dan diikuti ibu jari...


Kemudian, tangan kiri bermula daripada jari kelingking hingga ibu jari...

Bagi kuku kaki pula bermula dengan kaki kanan bermula daripada jari kelingking hingga ibu jari...

Kemudian, kaki kiri bermula daripada ibu jari hingga jari kelingking...


Kuku yang dipotong sunat ditanam di dalam tanah sebagai tanda menghormatinya kerana ia adalah sebahagian daripada anggota badan manusia seperti yang dilakukan oleh Umar ra.



1 comment:

Mr PenyuBiru said...

macam salah penerangan jer tang potong kuku tangan tu..gambar tunjuk lain,penerangan lain.hehe..
sepatutnya bermula dari jari telunjuk tangan kanan ke jari kelingking tangan kanan,pahtu sambung jari kelingking tangan kiri sampai ke ibu jari tangan kiri dan berakhir dgn ibu jari tangan kanan.

Tik Tok Tik Tok

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Muahahah...Super Hana the writer