Tuesday, September 1, 2009

Nigella Hana- Resepi Kuih Warisan Kuih Qasidah/Kasidah

Assalamualaikum dan selamat pagi semua..
hari ni watashi,Nigella Hana akan berkongsi resepi kuih tradisonal iaitu..
KUih Qasidah/Kasidah Jalan Da... ehehehehe
antara bahan yang diperlukan..
1. Air yang byk-agak2 la kan..jgn sebaldi plak..menjerit mak mertua korang


2. Gula secukupnya.



3. Garam secukup rasa-make sure korang lebihkan rasa garam
4. air kapur satu sudu mkn-skit je tau..korang igt ni sireh ke???



5. tak lupa,tepung gandum-terbaik dari ladang.ini agak la...nisbah nya..secawan tepung..dua cawan air.ada faham ke adek manisss???



cara membuatnya...
-satukan semua aduan...kacau hingga sebati..tp macam watashi ni adalah anak dara moden..guna blender jek..kasi halussss mulus dan tulus dari ikhlas i nokss..


- lepas sudah tu..korang cari la LOYANG ..sapu minyak dengan rata ye kanak-kanak..



-lepas tu,,masukkan adunan td ke dalam periuk.api yang perlahan ok..
-so korang kacau la dengan padu jitu bak sembilu
*tips..kalo korang tgk kaco tu rasa mcm ketull cepat tambah air ok?
-kacau dan kacau lagi sampai nampak berkilat mcm pic bawah nih..



-bukan saja berkilat..pastikan juga pekat likat dan hebat ye kanak-kanak
-pic kt bawah ni tak cukup pekat dan likat..kena masak lg ye...sampai bila korang tarik senduk tu,adunan dia tak putus..cewaaahhhh!!!



-biila dah pekat likat dan hebat tu...(pepandai la korang agak kan-takkan korang nak import watashi dtg ke umah korang kot?)jgn lupa masukkan ke dalam LOYANG yg telah disapukan dgn minyak td

-bila dah tuang tu..korang kena tunggu 30mins utk bg dia berubah dr cecair ke pepejal (mcm belajar sains plak)ahahahahahaa
-sementara tu..korang cari la BAWANG MERAH.mayang halus mcm pic bawah nih


-then panaskan minyak,goreng hingga garing

-bila dah garing mcm pic bawah ni..korang kena sejukkan skit bawang goreng ni sebelum tabur atas adunan tepung


-ha..ini yg dah siap ye..SELAMAT MENCUBA!!!

KESIMPULAN

-kuih ni mmg perlukan kesabaran arr..lenguh giler nak kaco sampai likat.watashi sendiri rasa nk menangis buat kuih ni..mmg salute laaaaa dgn org lama..kalo tak kerana umi watashi nak mkn..hooo...jgn harap waatshi nk buat lg.hohohohho
(maybe pasnih BF waatshi or hubby watashi nk mkn-harus lebih gigih ok..awww)
- kuih qasidah sesuai dimakan utk org yg tak bergigi,sakit gigi atau yg berdiet..kurang minyak maaaa....
-kadang2 ada org taburkan bawang goreng instant kan?tp jgn arr korang..tak kaw arr!!!! kita goreng sendiri..lagi masyukkkkkkkkkkkkkkkkk..!!!!
-

17 comments:

shasha said...

owhh..biasa tgk kuih ni..cuma tatau nama..err..kita tak suka bawang goreng..so automatic takde perasaan kat kuih nih..bole? hehehehe

Mr PenyuBiru said...

pagi² dah citer pasal kuih.adeh! hehe

Nizam Abdul Rahim said...

Tepung Gandum cap Bunga Chempaka..?!.. saya suka Loyang itu.. =P kepeh kepeh

puterikurekure said...

sedap ek? macam nak try je. senang ek. tapi leceh nak nunggu tu je la kan?

Super HaNa said...

shasha
ekekke..takdapat dek nk nolong..watashi wat dangai plak lah nnt
ahaksss

penyu..
ko jgn wta lawak okkk...
tunjukkan ciri-ciri kebapaan terhebat ko

abg nize
loyang itu kemek la bang!!ahahahaha


intan
jenuh nk kacau tu yang!
tp intan leh mintak tlg en alang
wat skit je tau kalo korang mkn berdua

Jard The Great said...

gmbaq atas tu mcm pelakon dlm harry potter laa.. ahahaha

eedany said...

Wow! nampak mudah dan yummylicious...

Kita cilok resepi k. TQ.

Queen HaNa said...
This comment has been removed by a blog administrator.
~ mizzAmy ~ said...

kenapa amy tak pernah makan kuih tuh ekh??? lepas nih, leh la g umah watashi try test makan kuih tuh. :P

Hazzy Ishak said...

tak penah rasa kuih ni..sedap ke?

Super HaNa said...

jard,
hah?sape??
mementang la watashi tak nengok half blood prince tu
sobbb sobb sobb
ko jgn ckp mrs mcgonaggal dah

eedany
sgt mudah dan sedap.
cuba dani
nnt post plak ekk

Super HaNa said...

amy
jemput2 :)

hazzy
agak sedap utk tekak yg moden nih

Adry said...

nyum nyum... aku suka pompuan yang pandai masak dan buat kuih... hehehe

Super HaNa said...

adry
ha...hazzy pandai masak okkkk!!!

Lifesaver said...

menggiurkan

Anonymous said...

ehhhh....
mana minyak sapi???
lupe nk taruk erk???
xpe2 fhmmmm.....
:)
turun termurun tue..
wajib taruk..
kang melekit yunk oiii...
sekian...

Mummy Comel~~ said...

watashi, minat kueh ni, so watashi mau cuba.. hait.. hehehehe thanks 4 sharing.. :D

Tik Tok Tik Tok

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Muahahah...Super Hana the writer